|
Badania podają iż od 60 do 80% decyzji o zakupie produktu jest podejmowana w sklepie i zdecydowana większość z nich jest dokonywana pod wpływem impulsu. Zatem kluczowym czynnikiem dla wywołania impulsu zakupu jest Widoczność produktu. |
Dlatego:
- Wysiłki zmierzające do zwiększenia widoczności zwracają się bardzo szybko.
- Widoczność się opłaca. Klient może kupić tylko to, co widzi i co przyciągnie jego uwagę.
- Jakość prezentacji produktów na półce będzie miała coraz większe znaczenie bo „shopper” jest coraz bardziej wymagający i chce dokonywać zakupów w sposób wygodny. Pójdzie do sklepu który spełni jego oczekiwania i za to jest gotów więcej zapłacić.
Merchandising
To obszar działań na którym koncentruje się uwaga zarówno detalistów jak i producentów. Jest on bardzo ważny ponieważ wpływa bezpośrednio na zachowania kupujących: czy będą chcieli regularnie przychodzić do tego sklepu, czy i jak szybko znajdą produkty po które przyszli, który produkt wybiorą, jak dużo pieniędzy zostawią w sklepie.
Sklepy – Obecnie ok. 40% czasu pracy personelu sklepu zajmuje praca przy wystawianiu produktów i Merchandisingu. Przez co „Sprzedawanie” spada na dalszy plan.
Producenci – Presja konkurencji w walce o półkę i widoczność produktów powoduje iż przedstawiciele firm więcej czasu poświęcają na merchandising i muszą częściej wizytować sklepy niż dotychczas. Obniżenie liczby odwiedzanych punktów sprzedaży skutkuje spadkiem dystrybucji produktów i często zmusza firmę do zatrudnienia dodatkowych przedstawicieli.
Koszty utrzymania pracowników rosną i będą rosły – zatem trzeba szukać rozwiązań,
które zwiększą efektywność merchandisingu oraz ograniczą koszty z nim związane.
Braki Produktu (Out-of Stock) – Fakty:
- OOS dla nowych produktów FMCG wynosi > 10%
- 70% konsumentów nie kupi produktu w sklepie nigdy więcej, jeżeli często go tam brakuje.
- Utracone roczne obroty spowodowane OOS wynoszą 4%-8%
- 75% wszystkich OOS jest spowodowanych przez sklep. Główne przyczyny to:
- Brak produktu w sklepie
- Produkt jest w magazynie sklepu ale nie ma go na półce
- Produkt nie jest na swoim miejscu.
Zobacz przykłady o ile wzrosła sprzedaż kategorii produktów po zastosowaniu
Systemu Popychaczy przez Sieci Detaliczne na rynku europejskim:
+ 11% wędliny krojone - sieć super i hiper marketów
+ 9% kategoria OTC - sieć Edeka:
+18% wędliny krojone - sieć Edeka
+100% Pizzy - sieć stacji benzynowych
Tak zachowywały się produkty po zastosowaniu Systemu Popychaczy przez ich producenta:
+10% kategorii słodyczy - wiodący koncern amerykański
+12% kategorii słodyczy - czołowy producent europejski w kat. Premium.
+180% ryb mrożonych - Deutsche See - jeden z największych producentów Niemieckich
+ 14% wędlin krojonych - czołowy producent na rynku Polskim